Οι μαθησιακές δυσκολίες αποτελούν ένα μεγάλο κεφάλαιο της ειδικής αγωγής. Υπάρχουν πολλοί μύθοι γύρω από αυτές, οι οποίοι είναι χρήσιμο να αποσαφηνιστούν διότι μόνο έτσι θα μπορέσουμε να κατανοήσουμε εις βάθος τί σημαίνει δυσλεξια, αλλά και θα βοηθήσουμε ένα παιδί που έχει μαθησιακές δυσκολίες.
ΜΥΘΟΣ : Ένα παιδί που έχει μαθησιακές δυσκολίες, έχει πάντα δυσλεξία.
ΑΛΗΘΕΙΑ:Οι μαθησιακές δυσκολίες χωρίζονται σε δυο μεγάλες κατηγορίες, τις γενικές μαθησιακές και τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Η δυσλεξία ανήκει στην κατηγορία των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών μαζί με την δυσαναγνωσία, δυσαριθμησία και δυσγραφία και είναι η δημοφιλέστερη αυτών. Άρα, προτού προβούμε να πούμε ότι ένα παιδί έχει δυσλεξία, θα πρέπει πρώτα να διακρίνουμε σε ποια από τις δύο κατηγορίες μαθησιακών δυσκολιών ανήκει.
ΜΥΘΟΣ: Η δυσλεξία αφορά τον προφορικό λόγο ενός παιδιού.
ΑΛΗΘΕΙΑ:Η δυσλεξία είναι μία μαθησιακή διαταραχή η οποία αφορά αποκλειστικά τον γραπτό λόγο και συγκεκριμένα τους μαθησιακους τομείς της ανάγνωσης και της γραφής.
ΜΥΘΟΣ:Τα συμπτώματα της δυσλεξίας υποχωρούν με τον καιρό από μόνα τους.
ΑΛΗΘΕΙΑ:Δυστυχώς, η δυσλεξία, όπως κι οι υπόλοιπες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι εγγενείς, δηλαδή συνοδεύουν το άτομο απο τη στιγμή της γέννησης του. Συνεπώς, δεν θεραπεύεται, όμως το άτομο μπορεί να γίνει περισσοτερο λειτουργικό στη διαδικασία μάθησης αν γίνει εγκαίρως η διάγνωση από τους ειδικούς. Η διαγνωση γίνεται από διεπιστημονική ομάδα που περιλαμβάνει παιδοψυχίατρο, ψυχολόγο, λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, ειδικό παιδαγωγό και πραγματοποιείται στα Κέντρα Ψυχικής Υγιεινής των Δήμων, σε Ιατροπαιδαγωγικές Υπηρεσίες των Δημόσιων Νοσοκομείων και στα ΚΕΔΔΥ (Κέντρα Διάγνωσης, Διαφοροδιάγνωσης και Υποστήριξης). Η διαγνωση από αυτούς τους δημόσιους φορείς είναι απαραίτητη διότι εγκρίνεται από τα σχολεία και τα ασφαλιστικά ταμεία.
ΜΥΘΟΣ: Η αριστεροχειρία αποτελεί ένδειξη δυσλεξίας.
ΑΛΗΘΕΙΑ: Δεν υπάρχουν μελέτες
που υποδεικνύουν κάποια σχέση ανάμεσα στην αριστεροχειρία και τη
δυσλεξία. Είναι λάθος, λοιπόν, να συνδέεται η αριστεροχειρία με
οποιουδήποτε τύπου μαθησιακή δυσκολία. Θα ήταν καλό λοιπόν να ενισχύσουμε αυτή την επιλογή του παιδιού εκπαιδεύοντας το να έχει καλή λαβή του μολυβιού και σωστή στάση σώματος κατά τη γραφή του, κι όχι να επιπλήττουμε ή να τιμωρούμε την αριστεροχειρία.
ΜΥΘΟΣ: Ενα παιδί με δυσλεξία έχει χαμηλή νοημοσύνη.
ΑΛΗΘΕΙΑ:Τα παιδιά με δυσλεξία έχουν πάντα φυσιολογική ή μερικές φορές ανώτερη νοημοσύνη. Μάλιστα, για να γίνει η διάφοροδιάγνωση της δυσλεξίας από τις γενικές μαθησιακές δυσκολίες, ο δείκτης νοημοσύνης είναι βασικό κριτήριο.
ΜΥΘΟΣ:Ένα παιδί με διάσπαση προσοχής έχει πάντα δυσλεξία.
ΑΛΗΘΕΙΑ: Η διάσπαση προσοχής, δηλαδή η δυσκολία του παιδιού να συγκεντρώνεται για πολλή ώρα σε ένα ερέθισμα, είναι συμπεριφορική δυσκολία, όχι μαθησιακή. Συνεπώς, ένα παιδί με διάσπαση προσοχής δεν είναι απαραίτητο να έχει δυσλεξία. Από την άλλη, ένα παιδί με διαγνωση δυσλεξίας, έχει σιγουρα διάσπαση προσοχής.
ΜΥΘΟΣ: Η καθρεφτική γραφή (γράφει 3 αντί για έψιλον) κι η αντιστροφή γραμμάτων είναι σημάδια δυσλεξίας.
ΑΛΗΘΕΙΑ:Η καθρεφτική γραφή είναι μία από τις ενδειξεις της δυσλεξίας. Υπάρχουν όμως πολλές ακόμη που χρειάζεται να συνυπάρχουν ώστε να καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι ένα παιδί έχει δυσλεξία. Άρα, καλό είναι να μην εστιάζουμε μονο σε ένα σύμπτωμα.
ΜΥΘΟΣ: Η δυσλεξία δεν αντιμετωπίζεται με κανέναν τρόπο.
ΑΛΗΘΕΙΑ: Η δυσλεξία δεν θεραπεύεται, όμως ένα παιδί μπορεί να διευκολυνθεί στη διαδικασία της μαθησης, με την προϋπόθεση ότι η διάγνωση θα γίνει εγκαίρως στο τέλος της δευτέρας δημοτικού. Το παιδί τότε θα ακολουθήσει ένα εξατομικευμένο μαθησιακό πρόγραμμα παρέμβασης, το οποίο θα είναι φτιαγμένο ειδικά για τις δικές του δυσκολίες, ανάγκες και δυνατότητες.
Στο παρακάτω βίντεο, μπορειτε να δείτε περισσότερες πληροφορίες, σχετικά με τη δυσλεξία, έτσι όπως παρουσιάστηκαν κατά τη φιλοξενία μας στην εκπομπή Happy Day στο κανάλι του Alpha.
Η Χρύσα Βαλαμουτοπούλου είναι ψυχολόγος με ειδίκευση στην οικογενειακή ψυχοθεραπεία. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα οπου παντρευτηκε κι εγινε μανουλα. Είναι πτυχιούχος του Παντείου Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (M.sc) στη Διαχείριση Κρίσεων Υγείας (Health Crisis Management) του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών με κατευθυνση την Τραυματοθεραπεία. Επιπλέον, εκπαιδεύτηκε στην χρήση ψυχομετρικών εργαλείων και στον τομέα της ειδικής αγωγής. Έχει μετεκπαιδευτεί στη focusing-βιωματική ψυχοθεραπεία (Focusing-Οriented Therapy) κι έχει τον τίτλο του focusing guider.
Έχει πολυετή συνεργασία με κέντρα ειδικών θεραπειών και ιδιωτικά σχολεία όπου ασχολείται με παιδιά, εφήβους και οικογένειες. Συμμετέχει στο πρόγραμμα «Σχολές Γονέων και Δια Βίου Μάθησης» του ΙΝΕΔΙΒΙΜ που εποπτεύεται από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα σε έγκριτα επιστημονικά περιοδικά και υπήρξε βασικό μέλος της συγγραφικής ομάδας του βιβλίου «Πέτρα και Νερό: 176 δημιουργικές-θεραπευτικές δραστηριότητες για παιδιά» που εκδόθηκε το 2011 από τις εκδόσεις Σαββάλας.
Αναλαμβάνει ατομικές ψυχοθεραπείες παιδιού-εφήβου-ενήλικα, συμβουλευτική ζεύγους και παρέμβαση σε μαθησιακές δυσκολίες. Για ραντεβού, επικοινώνησε στην φόρμα επικοινωνίας που βρίσκεται παρακάτω προκειμένου να δηλώσεις το ενδιαφέρον σου.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου