Οι παιδικές ανάγκες είναι συνεχείς κι έντονες, αλλά η ρύθμιση τους
δεν αποτελεί μέρος των παιδικών ικανοτήτων. Εφόσον το παιδί εξαρτάται
από τον γονέα, ως προς τη φυσική επιβίωση, το αίσθημα ασφάλειας κι
ευεξίας, την ψυχική δομή κι υποστήριξη και την ανάπτυξή του, είναι
κατανοητό πως κάθε παιδί τουλάχιστον έως ένα βαθμό θα προσαρμοστεί στα
δεδομένα του γονέα.
Ο ενήλικας λοιπόν καλείται να προσφέρει τις μέγιστες δυνατότητες του
ώστε να μπορέσει να μεταλαμπαδεύσει στο παιδί γνωστικό-συναισθηματικά
χαρακτηριστικά που θα το βοηθήσουν την εξέλιξη του.
Ακούγεται δύσκολο; Δεν είναι, αν αναλογιστεί κανείς ότι κάτι τέτοιο
μπορεί να συμβεί μέσα από ένα απλό παιχνίδι ανάμεσα μας. Ας διαβάσουμε
μία δραστηριότητα που επιτελεί ακριβώς αυτό που μόλις διαβάσατε.
Τίτλος δραστηριότητας: «Αν ήσουν στη θέση μου»
- Υλικά που χρειαζόμαστε: εικόνες που απεικονίζουν παιδιά που βρίσκονται σε δυσάρεστες ή επικίνδυνες καταστάσεις (π.χ. παιδί που κακοποιεί τα ζώα, περνάει απέναντι τον δρόμο χωρίς να κοιτάει αν έρχεται αυτοκίνητο, χρησιμοποιεί μαχαίρι, παίζει με τα σπίρτα, χτυπάει τα άλλα παιδιά, καπνίζει, πηδάει από μεγάλο ύψος, παιδί που το κοροϊδεύουν οι άλλοι κ.α.). Μπορούμε να τις βρούμε εύκολα σε μία μηχανή αναζήτησης μέσω του διαδικτύου ή αν θέλουμε να τις ζωγραφίσουμε μαζί με το παιδί.
Οδηγίες
1ο βήμα: Ανακατεύουμε τις εικόνες και τις γυρίζουμε από την ανάποδη πλευρά, ώστε να μη φαίνεται αυτό που απεικονίζει η καθεμιά.
2ο βήμα: Στη συνέχεια το παιδί διαλέγει μία εικόνα. Το προτρέπουμε να περιγράψει αυτό που βλέπει.
3ο βήμα: Του ζητάμε να εντοπίσει τον κίνδυνο στην εικόνα που μόλις περιέγραψε.
4ο βήμα: Τέλος, ζητάμε από το παιδί να μας πει τι θα έκανε εκείνο αν βρισκόταν σε μια τέτοια κατάσταση.
5ο βήμα: Ποιο είναι το συναίσθημα που ταιριάζει σε μια
τέτοια κατάσταση; Συζητάμε αν το παιδί έχει βιώσει παρόμοιο συναίσθημα
στην πραγματική του ζωή.
6ο βήμα: Αναζητούμε τρόπους ώστε να μάθει το παιδί να διαχειρίζεται καλύτερα αυτή τη δυσάρεστη κατάσταση στο μέλλον.
7ο βήμα: Συνεχίζουμε αναποδογυρίζωντας την επόμενη εικόνα.
Σημειώσεις: Η δραστηριότητα αυτή προτείνεται για όλα τα παιδιά
κι ειδικότερα για εκείνα που παρουσιάζουν προβλήματα συμπεριφοράς
(επιθετικότητα, υπερκινητικότητα, παρορμητικότητα) ή εκείνα που δεν
αντιλαμβάνονται εύκολα έναν κίνδυνο με αποτέλεσμα να γίνονται συχνά
θύματα κακοποίησης ή τραυματισμών.
Μπορείτε να βρείτε αυτή τη δραστηριότητα καθώς και πολλές ακόμη στο βιβλίο:
«Πέτρα και Νερό- 176 δημιουργικές, θεραπευτικές δραστηριότητες για παιδιά»
από τις εκδόσεις Σαββάλας. Τα έσοδα των πωλήσεων διατίθενται στον Σύλλογο Ελπίδα για τα παιδιά με καρκίνο.