Τετάρτη 13 Μαΐου 2015

Η παιδοψυχολόγος και συγγραφέας Αλεξάνδρα Καππάτου δίνει συμβουλές για τα παιδιά μας

Πώς μπορώ να διαχειριστώ το παιδί μου όταν αντιδρά και μου αντιμιλά συνεχώς;

Τα παιδιά συνήθως με την συμπεριφορά τους μας στέλνουν διάφορα μηνύματα για το πως αισθάνονται . Αρχικά παρατηρήστε  σε ποιές περιπτώσεις αντιδρά και αντιμιλά ... Κατόπιν αναλογιστείτε πως το αντιμετωπίζετε εσείς πχ. μήπως του κάνετε πολλές παρατηρήσεις , ή υποδείξεις. Ασχολείστε μαζί του και με τι τρόπο..
Συζητήστε  με ηρεμία με το παιδί για τη σχέση σας και το τρόπο που αντιδρά .. Αφού τον ακούσετε με προσοχή ρωτήστε τον πως θα ήθελε να του φέρεστε και συμφωνήστε  για το τρόπο της επικοινωνίας σας . Σε περίπτωση που παραβιάζεται η συμφωνία  διαχειριστείτε το   λέγοντάς αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να επικοινωνήσουμε , όταν ηρεμήσεις είμαι διαθέσιμος/η να συζητήσουμε. Να περνάτε σταθερά το μήνυμα ότι όλα τα θέματα επιλύονται με το διάλογο και πάντα υπάρχουν λύσεις... Επίσης δείξτε του ότι είστε πρόθυμος /η να τον ακούσετε και ότι τον εμπιστεύεστε.


Το παιδί μου ζητά επίμονα ένα αδελφάκι. Όμως, εγώ κι ο σύζυγός μου δεν είμαστε έτοιμοι για δεύτερο παιδάκι. Πώς μπορώ να αντιμετωπίσω αυτή την επιμονή του;

Τα παιδιά  κάποιες φορές αναζητούν αδελφάκι γιατί αισθάνονται μόνα τους ..Ρωτήστε το ποιός είναι ο λόγος που το επιθυμεί τόσο πολύ ..  Εξηγήστε με ηρεμία και αποφασιστικότητα στο παιδί σας ότι ο σχεδιασμός της οικογένειας σας ήταν να αποκτήσετε ένα παιδάκι . Είστε πολύ ευτυχισμένοι που τον /την έχετε. Επίσης ένα ακόμη παιδί στην οικογένειά σας σημαίνει ότι θα μοιραζόταν η φροντίδα και ο χρόνος που περνάτε μαζί του και φυσικά δεν θα μπορούσε να παίζει με το μωρό παρά μετά από αρκετό καιρό ... Φροντίστε να ασχολείστε μαζί του και να δημιουργείτε τις προυποθέσεις να συναναστρέφεται συνομήλικα παιδιά .

Έχω υιοθετήσει ένα παιδάκι από 23 μηνών. Σε ποιά ηλικία είναι προτιμότερο να του πω ότι δεν είμαστε οι βιολογικοί του γονείς;

Από νωρίς μέσα από την μορφή ιστορίας θα μιλήσετε για την δική σας οικογένεια με γλυκό και τρυφερό τρόπο τονίζοντας τη χαρά και την αγάπη που του έχετε. Συνήθως από την ηλικία που το παιδί αρχίζει να κάνει ερωτήσεις για το φύλο του και πως γεννιούνται τα παιδιά .  Μέχρι το αργότερο τα 5-6 χρόνια του πρέπει να έχει γίνει η ενημέρωση ώστε να συνειδητοποιήσει την αλήθεια σταδιακά και η υιοθεσία να μην αποτελέσει τραυματικό γεγονός.

Το παιδί μου είναι στην εφηβεία κι έχει σύνδρομο Asperger. Πώς μπορώ να του ανακοινωσω αυτό που έχει ώστε να μην το τραυματίσω ψυχικά;
Εξαρτάται από πολλές παραμέτρους  όπως  το νοητικό του δυναμικό , τις ικανότητες αλληλεπίδρασης , πως είναι ψυχολογικά αυτή τη περίοδο κλπ.  . Γι αυτό  καλύτερα είναι  να το συζητήσετε με τον ψυχολόγο ή παιδοψυχίατρο που τον παρακολουθεί για να σας ενημερώσει πότε είναι ο κατάλληλος χρόνος για την ενημέρωση του.

Το παιδί μου δεν θέλει να μοιράζεται τα παιχνίδια του με αποτέλεσμα να τσακώνεται πολύ συχνα με τους φίλους του.

Μπορείτε να εξηγείτε με ηρεμία στο παιδί σας ότι το παιχνίδι είναι δικό του απλά ο φίλος του θέλει να παίξει λίγο και θα το επιστρέψει . Απευθυνθείτε και στο άλλο παιδάκι λέγοντας να ζητήσει το παιχνιδάκι για λίγο και θα του το επιστρέψει... Με αυτό το τρόπο σταδιακά ο γιός σας θα καταλάβει ότι δεν του αμφισβητείται ότι είναι ο ιδιοκτήτης του παιχνιδιού και ότι ακόμη και αν το δανείσει σε ένα άλλο παιδάκι θα του το επιστρέψει . Κάθε φορά που συνεργάζεται να τον  επαινείτε . Παράλληλα με το παράδειγμά σας περάστε του το μήνυμα πόσο σημαντικοί είναι οι φίλοι και ότι μοιράζεστε και εσείς τα πράγματά σας με ανθρώπους που αγαπάτε , είναι κοντά σας και φυσικά σας τα επιστρέφουν .. 

Η Αλεξάνδρα Καππάτου είναι ψυχολόγος , παιδοψυχολόγος και συγγραφέας
www.akappatou.gr

Κυριακή 3 Μαΐου 2015

Η πρωταθλήτρια της ενόργανης γυμναστικής Βάσω Μιλλούση αποκαλύπτεται: "Είμαι πολύ αυστηρή με τον εαυτό μου"

Κυρία Μιλλούση, ποιες ειναι οι εικόνες που φέρνετε μαζί σας από το ευρωπαικό πρωτάθλημα στο Μονπελιέ που διεξήχθη πριν από μερικές μέρες;

Mε την επιστροφή μου από το ευρωπαϊκό πρωτάθλημα,τα συναισθήματα μου ειναι ανάμεικτα. H γλυκιά γεύση του τελικού και μια πικρή λόγω του οτι έφτασα τόσο κοντά στο μετάλλιο και δεν το άγγιξα.

Από τα παγκόσμια πρωταθλήματα και τις Ολυμπιάδες στις οποίες έχετε συμμετάσχει, υπάρχει μία στιγμή που σας συγκινεί και μένει ανεξίτηλη στη θύμηση σας;
         
H μοναδική στιγμή που μπήκα στο στάδιο να αγωνιστώ στους Ολυμπιακούς αγώνες του Λονδίνου... Δεν θα ξεχάσω ποτέ πως ένιωσα είπα: “τα κατάφερα!”. Πριν αγωνιστώ, έφτασα μετά από δώδεκα χρόνια από την πρώτη μου Ολυμπιάδα να ξανα αγωνίζομαι!

Έχετε δημιουργήσει φιλίες με συναθλήτριές σας ή στον πρωταθλητισμό αυτό δεν είναι εφικτό;

Έχω δημιουργήσει οικογενειακές σχέσεις.. Πλέον τους περισσότερους μέσα στο Γυμναστηριο τους θεωρώ οικογένεια μου, 25 χρόνια ειναι αυτά.. Με τον προπονητή μου είμαστε μαζί 23 χρόνια !

Τι συμβολιζει για εσάς η γυμναστική;

Ειναι η ζωή μου , τα όνειρα μου, οι φιλοδοξίες μου και οι πιο έντονες στιγμές της ζωής μου μέχρι τωρα!

Ο πρωταθλητισμός φέρει περισσότερο θετικά ή αρνητικά φορτισμενα συναισθήματα;

Αν  αναλογιστεί κανείς την κούραση, την πίεση και την ψυχική κόπωση  που βιώνουμε οι αθλητές καθημερινά, θα έλεγες ότι φέρει περισσότερο αρνητικά συναισθήματα, όμως ειναι τόσο έντονο το συναίσθημα της επιτυχίας όταν υλοποιείς τον στόχο σου που καλύπτει κάθε τι αρνητικό!

Περιγράψτε με τρεις λέξεις τον εαυτό σας.

Ευαίσθητη, δυναμική, προσγειωμένη.

 Ποια είναι η πιο βαθιά σας επιθυμία για τα επόμενα χρόνια που έρχονται;

Θα ήθελα να παραμείνει το όνομα μου στο χώρο μου γραμμένο με όμορφα γράμματα και να μεταδώσω σε νεα παιδιά την γνώση και την εμπειρία που έχω κερδίσει.

Πόσο εύκολα συγχωρείτε τον εαυτό σας και τους άλλους;

Δυστυχώς, ειμαι πολύ αυστηρή  με τον εαυτό μου,αλλά συγχωρώ εύκολα τους άλλους έτσι δεν κρατάω κακίες.

Η πειθαρχία σίγουρα υπάρχει στην δραστηριότητά σας ως αθλήτρια. Στους υπόλοιπους τομείς της ζωής σας, νιωθετε το ίδιο οργανωμένη; Θα θέλατε να αλλάξετε κάτι;

Η πειθαρχία που έχω απόκτησει λόγω της γυμναστικής με ακολουθεί παντού στη ζωή μου.. Όμως, λόγω πίεσης πολλές φορές γίνομαι αναβλητική ειναι κάτι που προσπαθώ να αντιμετωπίσω.

Έχετε μετανιώσει ποτέ για κάτι που έχετε κάνει;

Όταν γύρισα από τους Ολυμπιακούς αγώνες του Sydney με ανάγκασε η Ομοσπονδια να ανέβω Θεσσαλονίκη γιατί μου διέκοψαν τη συνεργασία με τον προπονητή μου.. Τότε, οι επιλογές μου ήταν ή να ανέβω ή να σταματήσω. Εγώ αποφάσισα να πάω στα 16 μου μόνη μου στη Θεσσαλονίκη .. Τελικά, αυτό αποδέχθηκε λάθος, αν και στην πορεία πέρασα πολυ όμορφα. Για την καριέρα μου, όμως ήταν καταστροφικό..

Πότε ήταν η τελευταία φορά που γελάσατε πολύ «δυνατά»;

Πολλές φορές γελάω και μάλιστα δυνατά, επιδιώκω να βρίσκομαι με ανθρώπους χαρούμενους, γεμάτους ενεργεία και διάθεση γιατί πιστεύω πολυ στην ενέργεια που μεταφέρεται.. Έτσι, λοιπόν όταν γελάω, γελάω δυνατά!

Αν ξέρατε πως αύριο δεν υπάρχει, τι θα επιλέγατε να κάνετε σήμερα;

Προσπαθώ να ζω τη κάθε μέρα ξεχωριστά και να τη γεύομαι όσο μπορώ περισσότερο.. Ειναι ένα μάθημα που πήρα μετά από δύσκολες καταστάσεις στη ζωή μου.. Αν και πολλές φορές παρασύρομαι στη ρουτίνα της καθημερινότητας , ευτυχώς το καταλαβαίνω γρήγορα και ξανα χαλαρώνω.

Η Ολυμπιάδα στο Ρίο τί προσδοκίες σας δημιουργεί;

Το Ρίο και οι Ολυμπιακοί αγώνες ειναι από μόνα τους μεγάλη προσδοκία για την ηλικία μου αλλά και ως τρίτη συμμετοχή .. Από εκεί και πέρα, αν όλα πάνε καλα, θέλω να γίνω ολυμπιονίκης. Αυτό ειναι το όνειρο κάθε αθλητή.. Φυσικά ολυμπιονίκης θεωρείσαι όταν καταλάβεις μία από τις οχτώ πρώτες θέσεις, αρκεί να περάσω στον τελικό. Θα ήθελα να συμπληρώσω οτι χωρίς τη σημαντική βοήθεια του χορηγού μου stoiximan.gr δεν θα μπορούσα καν να σκέφτομαι το Ρίο.

Σας ευχαριστούμε πολύ, καλή σας συνέχεια και πολλές επιτυχίες στον δρόμο σας.


Σάββατο 2 Μαΐου 2015

ΑΣΚΗΣΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ: Διερεύνηση δεσμών-συναισθημάτων

Υλικά: Φωτογραφίες του παιδιού και της οικογένειάς του σε διαφορετικές ηλικιακές περιόδους.

Οδηγίες
1ο Στάδιο 
Προτρέπουμε το παιδί να διαλέξει μία φωτογραφία οικογενειακή για κάθε ηλικιακή περίοδο (βρεφική, πρώιμη παιδική, σχολική ηλικία και προεφηβική-ανάλογα με την τωρινή του ηλικία)

2ο Στάδιο
Στη συνέχεια, το ενθαρρύνουμε να περιγράψει την καθεμιά φωτογραφία (που βρίσκεται, πως πέρασε, πώς ένιωσε).

3ο Στάδιο
Στη συνέχεια, το παιδί καλείται να παρατηρήσει τη θέση των προσώπων μέσα στη φωτογραφία (ποιοι στέκονται συνήθως δίπλα δίπλα, ποιοι είναι απομακρυσμένοι) και να συγκρίνει παλιότερες με καινούριες φωτογραφίες με βάση αυτό το κριτήριο.

4ο Στάδιο   
Τέλος, γίνεται συζήτηση των αποτελεσμάτων της σύγκρισης των φωτογραφιών και αναγωγή τους στις πραγματικές τρέχουσες σχέσεις των προσώπων.



Σημειώσεις:
Η δραστηριότητα αυτή έχει ως στόχο την διερεύνηση της σχέσης που διατηρεί το παιδί με τα οικογενειακά του πρόσωπα κατά το πέρασμα του χρόνου. Τελικά πόσο μπορεί μία φωτογραφία (θέση, στάση σώματος) να μας δείξει την ποιότητα των  σχέσεων (στενές ή απομακρυσμένες) που υπάρχουν μέσα στην οικογένεια;
Παραλλαγή – επέκταση:
Ως επέκταση, μπορούμε να προσθέσουμε φωτογραφίες με φίλους ή κάποια σημαντικά πρόσωπα της ζωής του παιδιού (π.χ. δάσκαλος). Με τον ίδιο τρόπο, το παιδί καλείται να μιλήσει για τις σχέσεις που είχε κατά τη περίοδο της λήψης της φωτογραφίας και τις σχέσεις που διατηρεί ή όχι κατά τη τωρινή περίοδο.